Utfärd till Enklinge

Sista veckan i skolan åkte hela skolan till Enklinge på utfärd. Vi började med att åka till Hermas. Först samling för information.

Karl-Erik Engblom låste upp och berättade om Hermas, samt visade oss runt i de olika byggnaderna.

Det är många byggnader att utforska.

Vi tittade in i husen och såg hur människorna levde här. Här är köket.

Sängarna är som små rum i rummet.

Gamla kedjor, ett handtag till en spade, eller en grep, kanske, samt en ullsax, pryder en vägg.

Här är små mjölkkannor och en smörkärna.

Brödspaden ser väl använd ut.

Det är roligt att se alla olika skedar och slevar. Det var viktigt med både funktion och skönhet, tydligen.

Någon har också lagt ner tid på att göra ett fint lås.

Det fanns många skoläster i olika storlekar och utformningar.

Det finns också ett besökscentrum med gamla fotografier och en skötbåt.

Här är alla elever och lärare i skolan som var med. Det var riktigt intressant. Ett stort tack till Karl-Erik Engblom som visade oss Hermas.

Efter att vi varit till Hermas åkte vi till en elevs trädgård och grillade vår medhavda mat där.

Vi avslutade dagen med att åka till simstranden. En del elever simmade, andra valde att låta bli. Det var en riktigt fin dag på Enklinge.